Flappy Bird ve Katarsis

Dünyayı kasıp kavurmuş, ilgi alanım olmadığı için hiç duymamışım. Flappy bird, parmağınızla 8 bitlik kuşu engellerin arasında uçuruyorsunuz. Eski tip grafiklerin kullanıldığı, hiç bir ileri seviye özelliği olmayan bir oyun bu. Ama nasıl oluyorda dünyayı kasıp kavuruyor, nasıl oluyor da millet işi gücü bırakıp, onunla oynuyor, asıl buna bakmak lazım. Ben bunu biraz katarsis durumuna bağlıyorum kendimce.

Flappy bird benim ilkokul zamanlarımda olan Amstrad 128k (128 kb ram 🙂 ) oyunlarıma benziyor. 8 bitlik karekterler, microswitchleri bile olmayan bir joystick ile yeşil ekranın başında o leveli geçeceğim, bu levelı geçeceğim zamanlarımdan kalma bir duygusu var. Hiç oynamadım flappy bird’ü ama nasıl bir oyun olduğunu adım gibi biliyorum. Nasıl bir tutkuya dönüşebileceğini de çok iyi biliyorum. Ama ilginç olan, zaman farklılığı.

Bu tip oyunlar 1980~90 lı yılların gerçeği. Şimdi 2014 deyiz. Piyasada ne kadar çok ve ilginç oyun var. Hepsi bilgisayarların sınırlarını zorlarken, deli gibi işlem gücü gerektirirken, bu basit oyun neden bu kadar revaçta.

Sanıyorum sebeplerden birisi, oyun mantığı içinde gizli. Oyunun en iyisi, safı ve eğlendiricisi küçük çocukların oynadıkları olsa gerek. Küçük çocuklar için en iyi oyunlar, en basit ama en heyecanlı olanlarıdır. Kuralları az, zorluğu az olan oyunlardır. Flappy’nin bu kadar tutulmasının en büyük sebeplerinden birisi de bu olsa gerek, yani insanın içindeki çocuğa hitap etmesi. O çocuğa çok uygun olması

“İnsanın gerçekten oynaması için yeniden çocuk olması gerekir.” Johan Huizinga

Düşünebildiğim bir başka sebep ise katarsis (arınma). İnsan oyun oynarken, çevresindeki gerçeklik ile bağları büyük oranda kopar. Sadece oyuna odaklanır. Bu yüzden parklarda tabletlerle oyun oynayan çocuklara birşey sorduğunuzda cevap gelmez ya da gelse bile kafasını tabletten kaldırmadan cevap verir. Bizlerde de aynı şey oluyor. Beynin büyük bir kısmı kapatılıp sadece ufak bir bölgesi çalışmaya devam ediyor oyun oynarken. Bütün dertler sıkıntılar, ‘yarın’ düşüncesi yok oluyor. Para meseleleri olmuyor. Hiç bir şey olmuyor o zaman aralığında ve bu sayede, arınma (katarsis) gerçekleşiyor. Ve belki de en insanca şeyi yapıyoruz farkında olmadan.

“İnsan kelimenin tam anlamıyla söylemek gerekirse, ancak insan olduğu zaman oynar ve oyun oynadığı zaman tam insan olur.”

-Schiller-

Uzun zamandır aklımdaki bir düşünce de bu durumla tam olarak örtüşüyor, dolayısıyla bundan da bahsetmek isterim.

İçinde yaşadığımız dünya, kurumlarımız, kurallarımız, teknolojilerimiz o kadar çok ve karışık ki. Sadece karışık olması değil ama aynı zamanda çok hızla çeşitlenmesi, gelişmesi ve yetişmekte zorlanılmaya başlaması sorunu var. Bir kurumda işinizi halledebilmek için bilmeniz gereken prosedürler, kanunlar, yazılı olmayan kurallar, trafik, cep telefonumuzun özellikleri, bilgisayarımız çöktüğünde içine dalmak zorunda olduğumuz bilgisayar dünyası, kısacası hayatımızdaki her şeyden bahsetmek mümkün. Bütün bu karışıklığın insanı çok sıktığını, bunalttığını düşünüyorum. (beni bunaltıyor) İnsanların bunlardan uzak ya da en azıyla muhattap olabileceği bir hayatı düşlediğini sanıyorum. Bunu pek de yapamadığını ama bunun yerine kişisel zamanlar yaratmaya çalıştığını, bu zamanlarda dünyayla bağlarını minimalize etmeye daha çok çalıştığını düşünüyorum. Film izlemek, yemek yapmak, oyun oynamak bunun yollarından bazıları. Ama flappy bird de böyle bir şey ama bu zamanları iyice alt üst eden bir şekilde kullanılmış. Dolayısıyla aslında bunu bir çılgınlık olarak görmekten ziyade, insanlığı kemiren bir hastalığın semptomu olarak görüyorum. Hemen ama hemen bütün dünya olarak yavaşlamalıyız. Bu hız kimseye iyi gelmiyor. Ne insanlara ne bu doğaya.

Yorumlarınızı Bekliyorum...

