F Klavye mi, Q Klavye mi?

 

Ben pek çok konuda şanslı bir çocuktum. Bir kere öğretmen bir ailenin çocuğuyum. Dolayısıyla evimizde standart evlerde olmayan araçlarla ve fikirlerle büyüdüm. Bu araçlardan bir tanesi fotoğraf makinesi idi. Her evde yoktu ama babamda vardı. Bu sayede çocukluğum ve bebekliğim fotoğraflanmıştır (70’li yıllar). İkincisi ise babamın bir üniversite hocası olması ve bu sayede evde bir daktilo olmasıdır.

Ben küçükken evde bir daktilomuz vardı. Şimdi markasını hatırlamıyorum ama National Geographic sarısı bir aletti. Basamaklı tuş yapısı söz konusuydu ve benim bayağı uzun süre oynadığım bir oyuncak olmuştu. 🙂 (e o yaşta makale yazmamı beklemiyorsunuz herhalde.)

Yazı için mürekkep bandı ve bu banda vuran çekiç vari harfler söz konusuydu elbette. Babam yazarken gördüğüm, sürekli bu çekiçlerin birbirine dolanıp kitlenmesi ve babamın bu çekiçleri açıp yazıya devam etmesiydi. Ya da babamın daha kağıdı bitirmeden, “yanlış yazdık” deyip kağıdı söküp yeniden takmasıydı. (Bilgisayar teknolojisinin en önemli nimetlerinden birisi de bu herhalde, düzeltebilme)(ve kopyala yapıştır kuşkusuz). Ne zaman babamın işi biter, daktilo benim elime geçerdi. Başta yazmayı bilmiyordum ama yazmayı öğrendikten sonra da onunla oynamaya devam etmişliğim çoktur. Ama bu oynamanın, hayatımın bir yerinde, ne sebeple hatırlayamadığım şekilde, yazı yazmaya dönüştüğüdür. Oturup yazılar yazardım diye hatırlıyorum. Hatta hızlı da yazabilirdim.

Bu daktilonun klavyesi de f klavye idi. Çok da rahat olduğunu hatırlıyorum. Ama sonra hayatıma giren ilk bilgisayar ile (amstrad 128K) bunun değiştiğini, q klavyeye geçmek zorunda kaldığımı ve bocaladığımı hatırlıyorum. Ancak, belki de yaş itibarı ile hemen alışmış olmalıyım diye düşünüyorum. Sonra da elim hep q klavye üzerinde kala kalmıştır. (Bu gün, bu yazıyı yazarken bile).

Ama hatırladığım, f klavye ile yazmanın q ile yazmaktan çok daha hızlı ve pratik olduğudur. Bu gün bile yazı yazarken ellerimin bir tanesi diğerine göre çok daha fazla hareket eder yazı yazarken ve yorulur. Oysa elimin altında f klavye olsa bu kadar yorulacağımı hiç sanmıyorum. Bunun başlıca sebebi, hepinizin de tahmin edeceği gibi, f klayvenin türkçe için tasarlanmış olmasıdır. Harflerin türkçeye göre dizilmiş olmasıdır.

Q klavyede ise ellerimden birini çok kullandığımı ve o elimin bugün bile çok yorulduğunu gözlemleyebiliyorum. İnternetten ufak bir araştırma yapınca da zaten bu düşüncelerimin pekiştiğini gördüm. Okuduğum kadarıyla, q klavye, daktiloda, çekiçler birbirine karışmasın diye, yazma hızını düşürmek için tasarlanmış. harflerin dizilimi de bu yüzden oldukça abuk sabuk. İngilizce için bile uyumlu değil. Çünkü daktilo için tasarlanmış. Ama daktilo ile beraber o kadar çok yayılmış ki bu düzen, insanların eli bu düzene alışmış. Daktilo bitip bilgisayar girdiğinde bile klavyeler q kalmış bu alışkanlık yüzünden. Bu gün de bütün aletlerimiz q klavye düzeninde çalışıyor. Ama aslında çok yanlış olduğu muhakkak. (Çınar olsa mukakkak derdi şimdi)

Buna istinaden şimdi yeni bir girişim başlatılıyor memlekette. Artık kamuda ve okullarda f klavye düzenine geçmek zorunlu olacakmış. NTV haberi: link. F klavye kullanmak doğru mu? Sonuna kadar doğru. Akıllıca mı? Kesinlikle. Yalnız ufak bir sorun var. Nasıl alışacağız? Ayrıca F klavye bir dayatma olarak gelirse nasıl olacak? Zira kişisel özgürlüğüm olarak q klavyede kullanabilmeliyim.

Bütün bilgisayarlarımız, cep telefonlarımız, tabletlerimiz hepsi ama hepsi q klavye.Üstüne üstlük, nereden bakarsanız bakın, q klavye denen bu hata ile 15 belki 20 yıldır beraberiz. Ellerimiz o kadar alıştı ki bu düzene f düzene nasıl uyum sağlanacak bilemiyorum. Kişisel olarak bir f klavye geçmişim olduğu için, f klavye başına geçince o kadar da çok bocalamıyorum ama çoğu kişi bocalayacaktır. Ama her neyse de bu işi başarmak, memleketi f klavyeye geçirmek çok doğru olacaktır diye düşünüyorum. Ama elbette bu geçişin nasıl yapılacağı da çok önemlidir.

Sent from Evernote
3 Comments

Yorumlarınızı Bekliyorum...

