Facebook’ta Paylaşımlar 100 Kişiden Fazlasına Ulaşmıyor

Sanıyorum 2009 yılından bu yana facebook kullanıcısıyım. Çok da memnun bir kullanıcı olduğum da söylenemez, zira hem facebook’un ana sayfamı sürekli değiştirip durması yüzünden, hem de paylaşımlarımın 100 kişiden fazlasına ulaşmaması durumu yüzünden. Nereden çıktı bu 100 kişi rakamı derseniz anlatayım.

Facebook’ta eskiden standart bir kullanıcıydım. Daha ziyade okur ve görür cinsten, ancak bloğumu açmamla beraber, kendi web sayfamında işin içine katılmasıyla, içerik izleyicisi olmaktan çıkıp, içerik üreticisi durumuna geldim. Sıkıntım da bu nokta da başladı her içerik üreticisi gibi.

Bloğumda yazılar yazarım ara sıra. Bu yazının görünür olması içinde sosyal medyayı kullanırım elbet. İlk zamanlar takipçi sayım çok düşük olması dolayısıyla zaten hedef kitleye paylaşımlarım ulaşıyordu. Sıkıntı olmuyordu. (ya da ben yeni ölçme değerlendirme sistemleri dolayısıyla pek de okunurluğumu bilmiyordum). Ama sonraları arkadaş ve takipçi sayımın artmasıyla hem onlardan gelen güncelleri çok da yakalayamaz oldum hem de “acaba bütün arkadaş listem bu paylaşımları görüyor mu?” soruları peydah oldu. Çok çeşitli yöntemler denedim anlamak için.

Mesela blog yazımı facebook’ta paylaştığımda beğeniler geliyordu ancak bu beğeni sayısının, blog sayaçlarımla hiç ilgisi olmuyordu. Mesela bir blog yazısı paylaştığımda, facebook’tan 10 beğeni geliyorsa, blog sayaçlarında bu sayı 20-30 olabiliyordu. Blog sayaçlarının doğruluğu daha fazla görünüyordu bu durumda. Ne de olsa beğenme tuşuna basmayan ama okuyanlarda vardı. Ama, gene de trafiğinin çoğunu facebooktan alan bloğum için facebooktan daha fazla geri dönüş gerekiyordu. Bu amaçla bloğum için bir facebook sayfası yaptım. Sayfa yapısı içinde birşey paylaştığımda, “bu paylaşım şu kadar insan tarafından görüldü” ibaresini görüyordum. Sayı ne kadar yükselirse facebookta, blog sayaçlarım da o kadar çok okunurluk gösteriyordu. Dolayısıyla anladım ki, facebooktan ne kadar insan çekersem, blog okunurluğum o kadar artacaktı.

Ancak bütün bu denemeler sonunda ve uzun zamandır gördüğüm bir tuhaf durum var: blog yazısı paylaştığımda, beğenme/görüntülenme sayısının 100-110 sayısını hiç aşmadığını gördüm. Garip geldi. Eskiden yeniye doğru gittikçe de bu durumun bayağıdır söz konusu olduğunu fark ettim. Oysa arkadaş listemde 1100 kişi civarında insan var. Nasıl olduğunu anlamadım. Sonradan öğrendim ki facebook, her yazılanı ortaya koymuyormuş. Kendine göre eleme yapıyor, kullanıcının önüne kendisini ilgilendirmeyecek içeriği koymuyormuş. İyi de kim karar veriyor buna? Makineler. Makineler benim yazdığımı anlayabiliyorlar mı? Hayır. o zaman bu eleme neye göre? Tıklanma oranlarına göre. Çok tıklanan birisiyseniz, yazılarınız ortaya çıkıyor. Değilseniz facebook bunları engelliyor gibi anladım ben. (ne kadar doğru bir anlayış bilmiyorum, sadece kişisel bir gözlem). Ne yaparsam yapayım beğenme sayısı 100-110’nun üstüne çıkmıyor. Bu durumda facebook yeterince efektif paylaşmıyor diyebiliriz elbette ve doğrudur da. Ama parayı basarsanız, facebook sizi daha öne alıyor, daha görünür kılıyor yani filtrelemiyor. Dolayısıyla (belki de bu kişisel gözlemim) facebook kullanıcısının ne paylaştığına değil, ratinglere göre işini yürütüp, okunur bir mecra olma düşüncesinde. Böylece daha çok reklam alması durumu söz konusu ne de olsa. Okunurluğu yüksek olan şeyleri öne çıkararak bunu sağlamaya çalışıyor. Haksız da değil zira para kazanıyor bu işten. Babasının hayrına değil elbette. Ama öyle bir duruma getiriyor ki: “paran yoksa olmaz” durumuna getiriyor neredeyse. Dolayısıyla facebook güvenilmesi zor bir mecraya dönüşüyor. Belki de en büyük güçlerden birisi olan sosyal medyayı, parası olana doğru eviriyor. Bu da aslında dünyanın ifade özgürlüğünün en önemli mecralarından bir tanesini de kapitalizmin hizmetine sokuyor.

Bu durumda belki de daha efektif bir arama motoruna bağlı olan Google+ daha iyi bir seçenek olarak gözüküyor. Ama facebook ve twitter ile giden ülkemizde G+ zayıf kalıyor. Belki de en doğrusu arama motorlarını doğru kullanmak olabilir. Mesela blog yazılarımdan bir tanesi “Android Uygulaması Nasıl Yapılır” 2100 defa okunmuş. Bu yazıya yönlendirme de google’dan olmuş. Ama bu tür bir başka yazım yok ve geri kalan yazılarımın okunurluğu da çok büyük oranda facebook üzerinden olmuş ki en fazla okunanı da 700 defa okunmuş. Bu durumda google ile facebook yönlendirmesi arasında bayağı fark olduğu aşikar. Dolayısıyla google üzerine yoğunlaşmak daha mantıklı görünüyor.

Sent from Evernote
2 Comments

Yorumlarınızı Bekliyorum...

