Arttırılmış Gerçeklik(AR) Nedir Öğrenelim, Karşılaşınca Aval Aval Bakmayalım.

Geçenlerde elime bir ikea kataloğu geçti. Öylesine karıştırmaya başladım. Odalara,  banyolara falan öylesine göz gezdirirken, bazı sayfaların sağ üstünde bir küçük ikonla karşılaştım. Bu ikon bir cep telefonu şeklindeydi, yani şöyle:

 Hiç böyle bir kod görmemiştim. Kare kod da değildi. Sonra kataloğun bir yerinde bu ikon kullanılarak, cep telefonundan bir takım numaralar yapılabileceğini öğrendim. Doğruca google play’e daldım ve ikea uygulamasını indirdim. Uygulama için link şu: link.  Sonra da uygulamanın scan özelliğini çalıştırıp, o cep telefonu ikonu üzerine tuttum. Sonuç çok ilginçti, o güne kadar hiç karşılaşmadığım bir durumla yüz yüze geldim. Olay şuydu; sehpaların olduğu sayfada uygulamanın “tara” özelliğini tıkladım ve kamera açıldı, ikon taratılınca, birden bire kataloğun kağıdının üzerinde 3 boyutlu, dönen sehpalar oluştu havada. Çok hoşuma gitti. Yani şöyle :

Görüntü aynen böyle bir şey. Nesneler kağıdın üzerinde canlandı. Bayıldım bu duruma tabi. Uzun süre de bilgim bu kadarla da kaldı. İkea’nın bu durum üzerine videosu şöyle:

Fakat geçenlerde, google play reklamlarında “layar” diye bir uygulama gördüm. Sokakta kullanıyorsunuz. Size yol dahil her türlü bilgiyi kameranız üzerinden veriyor. En yakın banka, otobüs durağı ve saatleri…gb. Harika bir durum. Bende bu nedir diye eşeleyince karşıma “arttırılmış gerçeklik “(agumented reality) olayı çıktı.Bakın Layar ne yapıyor:

Arttırılmış gerçeklik çok ilginç bir şeymiş. Ama o kadar da yeni bir durum değilmiş. Yıllardır bir savaş teknolojisi olarak kullanıla gelmekteymiş. Son zamanlarda piyasaya yani insanlara açılmış. Pilotların kasklarında ya da önlerindeki bir cam panelde, yönleri, hızları, yükseklik gibi bilgileri aktaran panel bu durumun ilk örneği sanıyorum.

Şimdi bu durum artık cep telefonlarına kadar gelmiş, hem de çok gelişerek. İkea kataloğu bunun bir örneği.

Önceleri sanal gerçeklik vardı. Yani, bilgisayar dünyası içinde gerçek dünyadan alınmış nesnelerin, olabildiğince gerçek olarak modellenip yansıtılması söz konusuydu. Şimdi ise tam tersi yani sanalda tasarlananların gerçek görüntü içine girmesi. Bu durum elbette insan için çok yararlı durumlar yaratmakta. İkea katalogu sadece bir örnek. Daha da işe yarar şeyler var elbette ve google’da bunun peşinde. Hem de giyilebilir bir bilgisayar bağlamında, bir gözlük olarak. Bakın bu gözlük ne yapar:

Arttırılmış gerçekliğin ne olduğuna dair bir video da şu:

Çok ilginç bir dünya şekilleniyor. Gelecek çok ilginç olacak. Merakla bekliyorum. Bakın nasıl bir gelecek:

Ama bu uygulamaları çalıştırmak için uygulama sahibi firmalar, sizin nerede olduğunuzdan, ne yaptığınızdan hep haberdar olacak. Çünkü bu bilgileri isteyerek paylaşıyor olacağız.  Zeitgeist’ı izlemenizi tavsiye ederim. 1 buçuk saatlik bir belgesel. Aşağıdaki video ingilizce ama şuradan da türkçe altyazı ile indirebilirsiniz.

Yorumlarınızı Bekliyorum...

