Tatilde Kitap Okumak İstiyorum Ama…

Tatildeyim. Kitap okumak istiyorum ama kitap almayı unutmuşum. Ama neyseki telefonum yanımda diyerek e kitap alıp okumanın iyi bir fikir olduğunu düşündüm. Ama yanıldığımı anladım. Zira bu iş bu ülkede çok kötü bir halde. En azından türkçe üzerinde.

Tatilde kitap okumayı çok severim. En çok kitabı da tatillerde okurum. Çok da zevk alırım bu işten. Denize girip çıktıktan sonra çay bahçesine gelip, bir de çay söyleyip, denizin kenarında okumak benim için çok zevkli olmuştur. Bu senede yapmam gereken bu ritüeli pek de gerçekleştiremiyorum, çünkü harala gürele arasında kitap almayı unutmuşum. Şimdi kalkıp 25 km Bodrum’a gidip kitap almak zoruma gidiyor. Aslında zoruma gitmiyorda, kocaman ekranlı telefonum yanımda. Neden diital yollarla olaya giriş yapmayayım diye düşünüyordum. Sadece düşünmekle kalmayıp de denedimde. Sonuç hiç de tatminkar değil malesef.

E kitap olayına ilk girişimim, hangi android uygulamasını kitap okumak için yüklemeliyim oldu. Karmaşa ve koas tam da bu noktada başladı. Öncelikle google play de kitap kelimesini kullanarak, bir kitap okuyucu uygulama bulayım dedim. Karşıma “kitaplık” adında, idefix kitapçısının uygulaması çıktı. Başkada türkçe uygulama çıkmadı zaten. İyi varmış, kullanayım bari dedim ama altındaki yorumlar korkunçtu: “bir tane uygulama var ama rezalet”, “ne becereksiziz” gibi yorumları okuyunca indirmekten vaz geçtim. Yorumlardan bir tanesi de: “bu uygulamayı herhalde rakip firma yapmış sizi batırmak için” idi. Çok güldüm.

Ne yapsam, hangi uygulamayı kullanayım şimdi diye aramaya başladım. Karşıma bir bilişim klasiği çıktı: formatlar.  Epub dan başlayıp pdf ye kadar giden ve içlerinde hayatımda hiç duymadığım formatlar dünyası içinde buldum kendimi. O halde lazım olan, her formatı destekleyen bir uygulama olmalıydı. Döndüm dolaştım. Her kafadan bir ses çıksa da gene de moon reader’da karar kıldım ve yükledim.

İyi bir kitap okuma uygulaması moon reader. Pek çok formatı destekliyor. İçinde hazır gelen kitaplarda denedim. İyi çalışıyor. Böylece ilk basamağı atladım diye düşündüm. Sonra kitapçıları dolaşmaya başladım.  Beğendiğim kitabı alır format değiştirir okurum planları yapıyordum. Ancak gel gör ki kitapçıların e kitap arşivleri öyle az ve öyle gereksiz kitaplarla dolu ki.

Bir kitapçıya girdiğinizde öncelikle güncel kitaplara bakılır. Ya da en azından ben öyle yaparım. Aynı mantıkla girdiğim intenet kitapçılarında bir daha bozum oldum. Güncel kitap sıfıra yakın. Olanlarda çok önemli olmayan kitaplardı.  Diğer kitapçılara da bakayım dedim. Sonuç aynı. E ne okuyacağım şimdi? İnsanlar e kitap okuyucular alıyorlar, ne okuyorlar?

Olayı biraz daha eşeleyince memlekette bu işin pek mümkün olmadığını anladım.  Millet ne yapıyor peki? Herkes ingilizce kitaplar satın alıp okuyormuş. O da olur dedim ve aklıma ilk gelen yere yani amazon’a girdim. Biraz bakındım. Bir ton kitap buldumda ama neden sonra sayfanın kenarında, bu ürünün sizin ülkeye satışı yoktur uyarısını gördüm. Diğer bulduğum kitaplarda da durum aynıydı. Hangi ülkelere var diye bakınca, afganistan’a bile satışı olduğunu ama bize olmadığını görünce şaşa kaldım. Hani memlekette kimse okumuyor diye dert yanıyoruz ya, okumak isteyen bile okuyamazken nasıl olacak bu? Sonradan öğrendim ki amerikadan bir arkadaşınızın falan adresini verip, kitabı indirebiliyormuşsunuz. Neyse bu da bir şeydir.

Ama illaki okuyacak birşey bulma umuduyla aramaya devam ettim. Buldum da aslında. Mesela Elif Şafak’ın bütün kitapları vardı, ama korsandı. İndirsem, hiç sorunsuz okuyacağımı da bu güne kadar ki internet deneyimlerimden biliyorum.  İndirmedim tabi ki. Benim de bazı prensiplerim var. Türk yapımı hiçbir sanat eserini korsan yolla indirmem. Ama var olduğunu gördüm.

Uzun lafın kısası e kitap olayı bu memlekette berbat bir halde. Kitapevlerinin akıllarını başlarına devşirip, bu işe mutlaka bir çözüm bulmaları lazım. Bu dan iyi de para kazanacaklar çünkü. Amazonun sattığı kitapların %40’a yakını e kitap….

Ne okuyacaksın şimdi diye sorarsanız; paşa paşa Bodrum’a gidip kağıt mürekkep bir kitap alacağım… Hiçbir güncel teknolojiyi kullanamadığıma hayıflanarak…

Güncel not (10.12.2012): İdefix’in kitap uygulaması, android 4.0.4 sürümüyle fena çalışmıyor. Şu an pek çok kitap okumaya başladım bile. Duyurulur…

Yorumlarınızı Bekliyorum...

